nieuws

Geen plofkip meer: ‘nieuwe uitdagingen’ voor Plukon

Pluimveevleesbedrijf Plukon kijkt met vertrouwen naar de toekomst nu bekend is geworden dat de drie grootste supermarkten in Nederland vanaf 2016 geen zogenoemde plofkip meer aanbieden. “We staan voor nieuwe uitdagingen, maar hebben ook een voortrekkersrol in dat soort processen”, zegt marketingmanager Gerda Zijlstra.

Vraag naar plofkip neemt af

Het onder meer in Dedemsvaart en Goor gevestigde bedrijf vormt een belangrijke schakel tussen supermarkten en pluimveehouders. De afnemende vraag naar plofkippen heeft tot gevolg dat binnen Plukon nu meer productiestromen gescheiden gehouden moeten worden. Ook moeten sommige verwerkingsprocessen binnen het bedrijf anders ingericht worden.

“Geen reden tot zorg”

Absoluut geen reden tot zorg, aldus Zijlstra. De veranderingen op de markt hebben geen bijzondere gevolgen voor het bedrijf. Ze beaamt dat Plukon doorlopend inspeelt op de wensen van haar klanten en dat de ontwikkelingen als het gaat om kippenvlees niet stilstaan: vooruitkijken is het devies. “We weten nooit waar het eindigt. Zoals het was, wordt het niet meer.”